Jak to działa?
Platforma transkrypcyjna TranskriBUW służy do przepisywania treści rękopisów i starych druków umieszczonych na platformie w postaci dokumentów. Każdy dokument – to skan lub zdjęcie cyfrowe jednej strony rękopisu, druku, książki itp.

Przepisywania może się podjąć każdy zarejestrowany użytkownik platformy rozpoczynając nową transkrypcję lub kontynuując pracę innej osoby (uzupełnienie lub poprawienie). jeden dokument (skan lub zdjęcie jednej strony) może być przepisywany w tym samym czasie tylko przez jedną osobę.
Rejestracja
Aby rozpocząć proces rejestracji, wyślij e-mail z prośbą o utworzenie konta na adres transkrypcje.buw@uw.edu.pl. W e-mailu podaj nazwę użytkownika, pod którą będziesz funkcjonował na platformie.

Informację o dalszych krokach otrzymasz w mailu zwrotnym.
Edytor Tekstu
Głównymi elementami interfejsu dla transkrybenta są dwa okna:
  • OKNO DOKUMENTU zawierające skan lub zdjęcie cyfrowe jednej strony książki, druku, rękopisu etc.
  • POLE TRANSKRYPCJI DOKUMENTU przeznaczone na wpisywanie transkrypcji

W trybie edycji na ekranie widoczne są następujące ikony i przyciski:
  • POWIĘKSZ – powiększanie dokumentu
  • ZMNIEJSZ – zmniejszanie dokumentu
  • MAKSYMALIZUJ – zwiększenie rozmiaru okien: dokumentu i transkrypcji
  • MINIMALIZUJ – zmniejszenie rozmiaru okien: dokumentu i transkrypcji
  • OBRÓĆ W LEWO – zmiana kierunku ułożenia dokumentu, obrót w lewo
  • OBRÓĆ W PRAWO – zmiana kierunku ułożenia dokumentu, obrót w prawo
  • LUSTRZANE ODBICIE – utworzenie lustrzanego odbicia transkrybowanej strony
  • RESETUJ – przywrócenie wyjściowego wyglądu transkrybowanej strony
  • POZYCJA – zmiana ustawienia OKNA DOKUMENTU i POLA TRANSKRYPCJI DOKUMENTU z poziomego na pionowy i, po ponownym kliknięciu, powrót do wyjściowego ustawienia
  • ZOBACZ HISTORIĘ TRANSKRYPCJI – porównanie zmian wprowadzonych w dwóch wybranych wersjach transkrypcji tekstu
  • POMOC W TRANSKRYPCJI – dokument zawierający Ogólne zasady transkrypcji
  • ZGŁOŚ PROBLEM ZE STRONĄ – formularz kontaktu z redakcją TranskriBUW
  • NOTATKA DOKUMENTU – nowe okno edycji służące do wprowadzania komentarzy i uwag dotyczących dokumentu (czytelność, literówki, obecność marginaliów itd.); aby utworzyć NOTATKĘ, należy wybrać opcję EDYTUJ, a po wpisaniu uwagi użyć przycisku ZAPISZ
Rozpoczęcie i zakończenie transkrypcji dokumentu
  1. Wybierz dokument do przepisania i rozpocznij wpisywanie treści w POLU TRANSKRYPCJI DOKUMENTU
  2. Zapisuj swoją pracę nie rzadziej niż co 10 minut! Brak zapisania dokumentu przed upływem 10 minut spowoduje utratę niezapisanej części transkrypcji!
  3. Jeżeli podczas przepisywania dokumentu przez 10 minut nie będzie postępu prac, dokument zmieni status na DO TRANSKRYPCJI i będzie dostępny do edycji dla innych osób
  4. Przepisaną w całości stronę zapisz wybierając opcję OZNACZ JAKO ZAKOŃCZONE
  5. Nie ma możliwości eksportu transkrypcji dokumentu, można natomiast zaznaczyć tekst i skopiować go do dowolnego edytora
  6. Jeżeli masz problem lub pytanie, wybierz opcję ZGŁOŚ PROBLEM ZE STRONĄ. W okienku, które się pojawi, opisz problem. Redaktorzy odpowiedzą na Twoje zapytanie najszybciej jak to będzie możliwe.